Het Atlas College leert je schitteren!
bestuur bestuur bestuur bestuur bestuur

Netwerk uit de lucht in kerstvakantie

20 december 2016

Afgelopen half jaar is de afdeling ICT-service 'achter de schermen' bezig geweest met de vraag hoe het netwerk van het Atlas College geschikt kan worden gemaakt voor de toekomst. Op basis van eigen gedachten en sessies met externe partijen is een plan ontwikkeld dat in verschillende fases zal worden uitgevoerd.

 Komende kerstvakantie wordt gestart met fase 1; de meest ingrijpende fase, die alle locaties en diensten van ICT binnen het Atlas College zal treffen. 

Vanaf dinsdag 27 december 2016 t/m donderdag 29 december 2016 zullen het Atlas Service Centrum en SG Newton van een nieuwe netwerk-lay-out voorzien worden. Door het plaatsen van een aantal nieuwe firewalls ontstaat de mogelijkheid om meer veiligheid voor het interne netwerk te bieden. Daarnaast wordt de afdeling ICT hierdoor flexibeler in het sturen van netwerkverkeer. Het sturen van netwerkverkeer is van belang voor de volgende fase. In die vervolgfase zal iedere locatie voorzien worden van een tweede internetverbinding.

Momenteel worden alle ICT-diensten van het Atlas College aangeboden vanuit het Atlas Service Centrum; deze diensten zullen allemaal hinder ondervinden van de werkzaamheden. Concreet betekent dit, dat op dinsdag 27 december alle diensten worden uitgeschakeld. Vanaf dat moment is er dus niets bereikbaar, niet vanaf huis en niet op school. Dus geen e-mail (Outlook), geen agenda, geen bestanden (Owncloud), geen VDI (VMware Horizon View). Verder zullen sommige websites niet bereikbaar zijn. Dit geldt ook voor  Magister, aangezien er geen verificatie van gebruikersnaam of wachtwoord kan plaatsvinden. 

Hoewel er dus geen mail verstuurd of ontvangen kan worden, wordt alle binnenkomende mail wel worden opgevangen door de zgn. back-up mailserver. Hier wordt de mail bewaard totdat de eigen mailserver weer online is. De websites van de scholen blijven wel bereikbaar, maar onderdelen zoals een gallery, of een gereedschapskist en de ELO zullen niet bereikbaar zijn.

Naar verwachting zijn de werkzaamheden donderdag 29 december afgerond. Zodra dit het geval is, worden de locaties op de hoogte gebracht door middel van een e-mail aan de ICT-contactpersonen, ICT-Coördinatoren en locatiedirectie. Ook zal op de website http://ict-service.atlascollege.nl een bericht geplaatst worden. Op deze site kan iedereen zich abonneren, zodat je een mail krijgt met updates van de afdeling ICT-Service.

 Excuus voor de overlast, 
 ICT Service

 

Contact Atlas College
Dampten 14, 1624 NR Hoorn
T (0229) 20 60 20
E [email protected]
kvk: 37153438
btwnr.: 8209.71.054.B.01

Het Atlas College leert je schitteren!