Het Atlas College leert je schitteren!
bestuur bestuur bestuur bestuur bestuur

Evaluatie Atlasdag 2016

14 december 2016

Ruim een maand na de Atlasdag 2016 kan de balans opgemaakt worden van een, het is al eerder genoemd, geslaagde versie van deze traditie. De collega die een  geheel verzorgd diner voor vier heeft gewonnen in restaurant l ‘Orangerie, krijgt hiervan persoonlijk bericht.

De cijfers
De cijfers uit de evaluatieformulieren kun je hier bekijken.

De leerlingen
‘De docenten gaan in groepjes zitten, soms per locatie maar ook willekeurig. Ze bespreken de vragen en vertellen iets bijzonders over hun school en sectie. Daarna wisselen ze hun goede punten uit. Eerst vertelt SG Newton over hun verbetering genaamd next-move.  Meneer Albers vertelde over HSE op de Copernicus. De docenten van OSG vertelden over hun goeie samenwerking. En als laatste vertelde De Triade dat ze blij zijn dat het nu weer beter gaat met hun sectie na hun dip dat ze nog maar één Engels docent hadden. ‘

‘Ze moesten hun ogen dicht doen en focussen op hun ademhaling, hoe ze zitten, en hun dag weer opnieuw laten afspelen. De docente introduceert mindfullness en vraagt naar ervaringen van de docenten. Daarna moeten ze weer tot hun zelf komen en elkaars handen pakken en het echt voelen. En ze sluiten af met 3 minuten zen te zijn en aanwezig te zijn. ‘

‘Bij de eerste ronde zat ik bij de wiskunde docenten. Hier ging het om de wiskundige denkactiviteit. Dit betekende eigenlijk dat er per les een goed gestelde vraag moet zijn en dat de klas dit dan in groepjes van drie gaat oplossen. Het is niet de bedoeling dat deze vragen meteen op te lossen zijn (en misschien zijn ze helemaal niet op te lossen). Het gaat erom dat de leerlingen goed nadenken, en denken waar ze mee bezig zijn om een onderwerp beter te begrijpen.’

‘De laatste opdracht vond ik het leukst, de helft van de docenten gingen een toneelstukje van sneeuwwitje opvoeren, het was hierbij de bedoeling om enthousiasme op te wekken, want het enthousiaster je bent hoe meer je de aandacht van je leerlingen trekt om zo de lesstof over te brengen.’

‘We verzamelden allemaal in het klaslokaal en liet ons kennis maken met het 'out of the box' denken (opdenken). Ik vond dit best ingewikkeld maar ik probeerde erbij te blijven zodat ik het goed kon volgen. Iedereen moest problemen opschrijven over de school, een waar een oplossing voor is. Ik moest alle problemen opschrijven op het bord en we hebben gekozen voor gebrekkige communicatie. Bij dit onderwerp moesten we oplossingen vinden en daarna in groepjes uitwerken. Heel erg interactief dus. Ik heb toen alle uitwerkingen en ideeën opgeschreven zodat het als een opsomming op het bord staat.’

Samenvatting
De betekenaar heeft de dag in een fraaie tekening vastgelegd (klik op de tekeningom een grotere versie te downloaden):

 


Het vervolg
Uit de evaluatieformulieren van de deelnemers, gastdocenten en externe gasten valt op te maken dat er ook nu weer verbeterpunten zijn. Een volledige evaluatie is besproken met de leden van de organisatie en Hans Verschoor. Volgend schooljaar viert de Atlasdag zijn eerste lustrum. De datum wordt uiteraard tijdig bekend gemaakt. Het voorstel vanuit het College van Bestuur voor het thema is ook al bekend: Waardevol Onderwijs.

Boxie
Overigens is kunstenaar Boxie druk doende met zijn rondrit langs de locaties, Op de foto zien we hem met leerlingen van Newton.

 

 

 

 

 

 

 

Contact Atlas College
Dampten 14, 1624 NR Hoorn
T (0229) 20 60 20
E [email protected]
kvk: 37153438
btwnr.: 8209.71.054.B.01

Het Atlas College leert je schitteren!